Misschien herken je jezelf hier wel in:

” Verander jij ook af en toe in een heks”

Ervaar je in bepaalde week van de maand wel dat je meer last hebt van stemmingswisselingen? Of heeft alleen je omgeving er last van?

” ik weet het nog goed een 4 jaar geleden, van het een op het andere moment was ik mezelf niet”  

 

Ik viel uit tegen mijn partner, want tja de afwasborstel lag niet op de plek waar deze moest liggen, een ruzie het leek wel een explosie bij mezelf. Naderhand dacht ik: was ik dit en natuurlijk spijt omdat ik geheel onterecht gebeurde. In die tijd was ik mezelf al aan t verdiepen in de hormonen en zag dus ook dat dit gebeurde onder de invloed van de verandering van de cyclus.

 

Voor mezelf ben ik mijn cyclus gaan bijhouden, ik heb daarvoor een kalander ontwikkeld de cyclus hormonen kalender, en ben gaan bijhouden hoe het werkt en ja hoor ik zag telkens in week 4 die veranderingen komen, maar doordat ik het wist kon ik mezelf gaan inhouden, ik kan het aangeven aan mijn partner, er kwam begrip, en als ik 1 ding voor mezelf heb weten toe te passen is het wel af en toe mijn mond dicht houden stil zijn en even iets anders gaan doen, even en rondje lopen, zodat ik niet onnodig ruzie aan t maken ben met degene die ik lief heb.
Misschien herken je het wel je valt uit tegen je partner, je kinderen en achteraf denk je oeiii niet zo heel slim en lief. Je merkt dat er meer onnodige ruzies ontstaan.
En dat je de ene week jezelf super sexy en leuk vindt en de andere week zweef je op een bezemsteel, maak je ruzie en heb je zelfs depressieve klachten.

 

” Het zijn je hormonen”

 

Wat is PMS nu
PMS bekent premenstrueel syndroom. Een mooi woord, zoals je ook ziet pre= voor

 

Het vindt met name bij vrouwen plaats voor de menstruatie. Dit varieert van 2 weken weken voor de menstruatie dat het start tot en met een paar dagen voor de menstruatie.

 

PMS, het premenstrueel syndroom is een term die wordt gebruikt om een verzameling lichamelijke en geestelijke symptomen te beschrijven en die naar voren komen voordat een menstruatie begint en ophouden zodra of kort nadat de vrouw ongesteld wordt

 

Soms treden ze zelfs al op rond de eisprong en blijven ze tot na de menstruatie is gestart, ik heb weleens vrouwen die bij mij komen en zeggen ik voel me maar 1 week in de maand goed. Nou dat kan toch niet de bedoeling zijn.

 

Hoe herken je het en welk symptomen horen erbij:
Psychische klachten
Gespannenheid

Prikkelbaar
Onrust
Depressieve gevoelens
Hoofdpijn-Migraine
VermoeidheidVerwardheid
Vergeetachtig
Verstrooid
Gevoelig voor licht
Extreme trek in zoet
Vijandigheid
Zelfmoord gedachte
Trillen

Lichamelijk:
GespannenheidGezwollen borsten
Prikkelbaar
Rugpijn
Onrust
hartkloppingen
Depressieve gevoelens
Opgezette buik
Hoofdpijn-Migraine
Verminderd Libido
Vermoeidheid
Obstipatie
Verwardheid
Krampen

 

Gewoon weten:  het is PMS

 

Voor veel vrouwen misschien ook voor jou is het al een opluchting dat je weet dat het PMS is, in plaats van dat je denkt dat er iets mis met je is, of dat je een gespleten persoonlijkheid hebt. Of dat je denkt 1x per maand wil ik scheiden van mijn man en de andere week vind ik hem super lief. Kijk de lijst hierboven eens door en ga het voor zelf bijhouden, en communiceer hier ook over met je man en of gezin want ook dan komt er begrip.

 

Dus je hoeft niet te denken dat je:

–       Een gespleten persoonlijkheid hebt
–       Dat je depressief bent
–       Dat het erbij hoort
–       Dat je een psychisch probleem hebt
–       Dat je wilt scheiden
–       Dat je je kinderen echt niet leuk vindt
–       Dat je schoonfamilie stom is

Hoe ontstaat PMS?

 

Het ontstaat door de veranderingen in onze hormonen, en met name als er sprake is van een te veel van het hormoon Oestrogeen ten opzichte van progesteron.

 

Nu kan dit gebeuren doordat er te veel van het hormoon Oestrogeen wordt aangemaakt of dat je lichaam te weinig progesteron aan maakt of een combinatie van beide.
Nu is het zo dat vanaf ons 35e jaar ons lichaam minder progesteron gaat aanmaken vandaar dat je ook vanaf deze leeftijd de stemmingswisseling klachten ziet ontstaan.

 

Daarnaast is het zo dat ze ons lichaam geniaal hebben gemaakt, en ik leg het altijd heel simpel uit we hebben cellen in ons lichaam met een deurtje. Dit deurtje noemen we een receptor, zie dit als de ingang van een cel. Indien we te maken hebben met stress houdt stress de deur bezet en kan progesteron zijn werk niet doen in ons lichaam. Want stress betekent gevaar, en bij gevaar kunnen we niet gaan voortplanten en daarom zal progesteron niet in de cel kunnen. Super geniaal natuurlijk maar, ja dit verklaart meteen waarom als er veel stress is in het lichaam de meeste vrouwen een tekort hebben aan progesteron en te veel aan oestrogeen.

 

We moeten er dus voor gaan zorgen dat deze hormonen weer in balans komen ons oestrogeen ten opzichten van progesteron en zorgen dat we dus gaan werken aan de oestrogeendominantie.

 

Wanneer komt het nu het meest voor:

–       Bij vrouwen na hun 35e omdat het progesteron afneemt
–       Na zwangerschap omdat ineens de hormoonspiegels afnemen
–       In voorbereiding na de overgang door de hormonale schommelingen
–       Na of tijdens stress volle periodes
–       Bij een verkeerd leefstijl patroon waardoor je te veel oestrogeen ten opzichten van progesteron ontwikkeld.

Tips om van je PMS en stemmingswisselingen af te komen

 

Wat kun je er nu zelf aan doen, een aantal tips om ervoor te zorgen dat je kunt en mag gaan afrekenen met heksengedrag:

–       Verminder de oestrogeendominantie door puur en onbewerkt, bewerkte te gaan eten
–       Kijk naar je stress levels wat kun jij daar aan doen, wat heb je zelf in de hand
–       Zorg voor voldoende nachtrust
–       Vermijd de Xeno oestrogenen**,  zoals bestrijdingsmiddelen, weekmakers in plastic,
        anticonceptie medicijnen en zware metalen, kijk dus ook wat smeer je op lichaam, waar was jij
         je haren mee
–       Vermijd Soja producten, deze verhogen je oestrogenen
–       Zorg voor goede werking van je lever, je lever moet de afvalstoffen afvoeren ontgiften.
–       Als jij overgewicht hebt, zorg ervoor dat je vetpercentage verlaagd. Als jij nu een te hoog
        vetpercentage hebt worden daar ook oestrogenen aangemaakt en opgeslagen dus door af te
        vallen zorg je voor verlaging van oestrogeen
–       Eet lekker veel groene groenten, voornamelijk de koolsoorten zoals broccoli, broccoli kiemen
        en andere groene koolsoorten. Hier zit het stofje DIM in verwerkt,  DIM heeft een positieve
        werking op je hormonale balans en zal de te veel aan oestrogeen helpen afvoeren.
–       Omega3 met polyfenolen ga echt een goede omega3 toevoegen aan je voedingspatroon, lees
        meer hierover : https://franciscavandenberg.nl/omega-drie/
–       Voeg Fyto oestrogenen toe aan je voedingspatroon, dit zijn plantaardige oestrogenen die
        bijdrage aan een hormonale balans, deze vindt je in lijnzaad, kiemen, knoflook, sesamzaad,
        noten, zeewier, peulvruchten etc.
–       Je kunt kruiden en supplementen gaan toevoegen dit dit in overleg met een
        hormoonexpert, zoals magnesium, Vitamine D, Griffonia Simplicifolia, mariadistel*
–       Werken met bio identieke hormonen, in overleg met een hormoonexpert*

*ga je zelf goed laten informeren welke supplementen je kunt en mag gaan nemen en of toevoegen.

 

** Xeno oestrogenen zijn stoffen die zich gedragen in ons lichaam als hormonen

Wil jij nu aan de slag om meer hormonaal in balans te komen, en geen stemmingswisselingen en PMS klachten ervaren, aanstaande maandag starten we met het 10 weekse Reset je Hormonen programma.  Meer kun je lezen op de volgende pagina https://www.resetjehormonen.nl/programma/ en nu met een hele speciale prijs.