Is blijvend afvallen voor jou een uitdaging? Heb jij last van het jojo effect of denk je dat je best gezond leeft, maar kom je toch steeds aan? Veel hormonen spelen een rol bij een gezond gewicht en of je er veel moeite voor moet doen of juist heel makkelijk op gewicht blijft. In deze blog lees je meer over de hormonen die invloed kunnen hebben op jouw gewicht.

Het stresshormoon cortisol

Cortisol wordt aangemaakt bij stress om je lichaam te herstellen en energie te geven. Dit kan gaan om allerlei vormen van stress. Misschien heb je het heel druk of maak je jezelf vaak druk. Maar ook als je niet de juiste voeding eet, kan dit stress geven in je lichaam. Cortisol zorgt er voor dat je bloedsuikerspiegel omhoog gaat, de vetopslag wordt gestimuleerd en je kunt meer eetlust krijgen. Genoeg redenen dus die zorgen voor makkelijk aankomen. Verder is cortisol belangrijk voor een goed energiepijl gedurende de dag en bij lange overbelasting (bijnieruitputting) kan dit ritme uit balans gaan, waardoor je slecht slaapt of overdag steeds moe bent. Dit kan er voor zorgen dat je minder actief bent en dus ook weer makkelijker aankomt. Het kan zijn dat je voor je gevoel best gezond eet, maar dat het afvallen toch niet zo makkelijk gaat wanneer je cortisol levels steeds hoog zijn.

Het suikerhormoon insuline

Insuline zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel, maar heeft ook invloed op je vetopslag. Wanneer je wisselende bloedsuikers hebt, ben je sneller moe en kun je constant de behoefte hebben naar zoete dingen. Veel vrouwen hebben last van insulineresistentie en het gevoel verslaafd te zijn aan suikers omdat het lichaam steeds blijft ‘vragen’ om energie, voornamelijk wanneer je na een hoge suikerpiek weer een dip krijgt. Dit komt veelal door een verkeerde voeding, te weinig lichaamsbeweging, overgewicht of erfelijke aanleg.

Het schildklierhormoon

Het schildklierhormoon is voornamelijk van invloed op je metabolisme (stofwisseling) en daarmee op je gewicht. Bij een te snelle schildklier val je meestal heel makkelijk af en bij een vertraagde schildklier is het afvallen juist heel moeilijk of kom je heel makkelijk aan. Een diagnose krijg je meestal na een bloedtest, maar deze is niet altijd volledig. Er wordt namelijk meestal alleen getest op TSH, dat is het hormoon wat wordt aangemaakt door de hypofyse (orgaan in de hersenen) om de schildklier aan het werk te zetten. Door dit hormoon gaat de schildklier T4 maken en dat hormoon moet nog omgezet worden naar het actieve hormoon T3, wat voornamelijk gebeurt in de lever, maar ook in spieren en hersenen. Het kan dus zo zijn dat er wel voldoende TSH is, maar dat de aanmaak of de omzetting naar het actieve hormoon toch niet helemaal goed verloopt. Wellicht is je lever dan overbelast of krijg je te weinig goede voedingsstoffen binnen om de schildklier en lever goed te laten werken.

Honger en verzadiging: ghreline en leptine

Ghreline en leptine zijn de hormonen voor honger en verzadiging. Ghreline zorgt er voor dat je weer trek krijgt, zodra je maag leeg begint te raken. Leptine zorgt voor voor een gevoel van verzadiging. Wanneer deze hormonen niet in balans zijn, geeft je lichaam niet meer de juiste signalen en is de kans op overeten groot. Ook kan het zijn dat je zelf niet goed ‘luistert’ naar deze signalen en daardoor meer eet dan je nodig hebt. Hoe meer vetcellen je hebt in je lijf, hoe meer leptine je in je lichaam hebt. Deze grote hoeveelheid leptine blijft continue signaaltjes aan de hersenen zenden. Uiteindelijk worden de hersenen door de overkill aan signalen minder gevoelig voor het hormoon leptine. Je krijgt dus minder duidelijk een seintje dat je vol zit. Je wordt leptine-resistent en zal continue honger ervaren ondanks dat je voldoende hebt gegeten.

Het hormoon insuline heeft veel invloed op de werking en gevoeligheid van leptine en ghreline. Insuline blokkeert het hormoon leptine, daarom gaan leptine en insuline resistentie vaak samen. Door de hoge insuline gehaltes komt er geen leptine signaal meer aan in de hersenen die aangeven dat er al voldoende is gegeten. Je blijft daardoor nog steeds honger hebben, waardoor de kans groot is dat je weer (suikers) gaat eten. En zo is de cirkel rond.

Je geslachtshormonen: oestrogeen, progesteron en testosteron

Oestrogeen is het vrouwelijke geslachtshormoon, wat onder andere zorgt voor vrouwelijke vormen, een goede menstruatiecyclus, maar ook invloed heeft op stemming. Veel vrouwen hebben last van oestrogeendominantie, daardoor kun je meer last hebben van stemmingswisselingen en daardoor is het vaak ook moeilijker om gezond te blijven eten. Van vrouwen met oestrogeendominantie is bekend dat ze meer last hebben van emotie eten en meer snacken terwijl ze geen honger hebben. Ook is er vaak meer vetopslag op de heupen, benen en billen (peer figuur). Oestrogeen wordt aangemaakt door de eierstokken, maar ook in de vetcellen. Bij overgewicht of een te hoog vetpercentage heb je dus meer aanmaak van oestrogeen, wat dus weer kan leiden tot meer eten, ook een vicieuze cirkel.

Reset jouw hormonen om blijvend af te vallen

Het is wel duidelijk: afvallen is niet alleen een kwestie van minder eten en meer bewegen. Er zijn heel veel factoren van invloed op jouw hormonen en daarmee ook van invloed op jouw gewicht. Ben jij klaar met die extra kilo’s, wil je graag weten hoe je de jouw hormonen in balans kunt brengen en wil je stap voor stap hiermee aan de slag?

Doe dan mee met het 10-weekse Reset Je Hormonen programma, inclusief videolessen, werkboeken, recepten, weekmenu’s en nog veel meer! Ga naar: www.resetjehormonen.nl/programma